direct naar inhoud van 4.1 Huidige situatie
Plan: Herinrichting Tramplein 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPTRAM2013-va01

4.1 Huidige situatie

afbeelding "i_NL.IMRO.0439.BPTRAM2013-va01_0003.png"

Het busstation op het Tramplein, gezien vanaf de Jaagweg

Huidige infrastructuur

De Jaagweg sluit op het Tramplein aan. In de huidige situatie is de Jaagweg een directe ontsluiting van de binnenstad van Purmerend naar de provinciale weg N235. De bebouwde komgrens is op een zeker moment verplaatst richting het zuiden. Daarentegen is de vormgeving van de rijweg nooit aangepast, waardoor de gebruiker zijn snelheid niet aanpast als hij de binnenstad van Purmerend binnenrijdt.

Handhaven huidige locatie

Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd om een alternatieve locatie voor het busstation te vinden. Uit deze onderzoeken blijkt dat een verplaatsing van het busstation een zeer groot effect heeft op de gehele routing van het busverkeer in Purmerend. Een goede aansluiting op het openbaar vervoer (trein) is bij verplaatsing niet realiseerbaar. Aangezien Purmerend een zeer fijnmazig en hoogwaardig busnetwerk heeft, is het niet wenselijk dit aan te tasten door verplaatsing van het busstation. Er is daarom voor gekozen om het busstation op zijn huidige locatie te handhaven.

Ligging en aanlanding Melkwegbrug

Het busstation is gesitueerd aan de zuidwestzijde van het centrum van Purmerend. Door het verlengde van de Provinciale weg (Jaagweg) en het Noordhollandsch Kanaal is het station gescheiden van de wijk Weidevenne. Door de inpassing van de brug is het vereist om ruimte te creëren voor een verkeersveilige aansluiting op de Jaagweg. Hiervoor is meer ruimte en zicht nodig om voor zowel het autoverkeer als voor het fiets-voetgangersverkeer een verkeersveilige situatie te creëren.

Locatie busstation

Het bestaande busstation is op een middeneiland gesitueerd waarop geen daadwerkelijke uitstaphalte aanwezig is. De busdiensten halteren langs het perron en bufferen aan de oostzijde langs bestaande woningen. Bewoners van deze woningen ondervinden veel geluid- en stankoverlast van bufferende bussen. Deze manoeuvreren dicht langs de gevels en achtertuinen. Door de indeling van het busplein zit er in het gebruik van het huidige busstation geen flexibiliteit meer. Dit komt door de indeling van het busplein en het beperkte ruimtegebruik wat beschikbaar is. Daarnaast ontbreekt een duidelijke routing naar de binnenstad.

Fietsvoorzieningen

De bestaande fietsvoorzieningen bestaan uit een fietsenstalling zonder overkapping. In totaal zijn er 59 fietsvoorzieningen voor 118 fietsen op het Tramplein aanwezig. Daarnaast zijn er in de Gouw nog eens 8 voorzieningen (16 fietsen) aanwezig. Op dit moment zijn er in totaal 134 voorzieningen nabij het Tramplein aanwezig om de fiets te stallen. De huidige bezettingsgraad van deze stalling ligt rond de 90%.