direct naar inhoud van 4.2 Nieuwe situatie
Plan: Herinrichting Tramplein 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPTRAM2013-va01

4.2 Nieuwe situatie

In de nieuwe situatie wordt de Jaagweg verlegd. Het busstation verschuift in westelijke richting, richting het Kanaal, terwijl de Jaagweg in oostelijke richting verplaatst wordt.

Het doel van deze verlegging is om:

  • bij de aanlanding van de Melkwegbrug voldoende ruimte te creëren voor een verkeerseveilige aanlanding van het voetgangers- en fietsverkeer vanaf de Melkwegbrug;
  • om het busstation als een samenhangend geheel te ontwerpen met voldoende ruimte voor alle bussen, inclusief mogelijkheden voor de toekomst;
  • de verlegging zorgt voor snelheidsremming van het gemotoriseerde verkeer op de Jaagweg door de asverspringing ten opzichte van de recht lijn langs het kanaal. Door de asverspringing die in de Jaagweg ontstaat en het zicht op het historische busstation ontstaat een 'poort' naar het centrum van Purmerend.

De verlegging van de Jaagweg heeft ook aandachtspunten:

  • voor de bereikbaarheid van het Tramplein vanuit de binnenstad en omgeving moet de Jaagweg worden overgestoken;
  • de Jaagweg komt dichter langs de aangrenzende woningen te liggen.

Deze aandachtspunten zijn in het ontwerpproces meegenomen.

Locatie busstation

Centraal op het busplein is het stationsgebouw gevestigd. Hierdoor zal het gebouw goed in het oog springen en de 'nieuwe poort' van Purmerend en de binnenstad vormen. Het busstation biedt plaats aan negen halteplaatsen en een uitstaphalte. Deze halten zijn allen voorzien van een overkapte wachtvoorziening. De bufferzone van de wachtende bussen die in de oude situatie nog gesitueerd is nabij de woningen aan het Tramplein, zal in het nieuwe ontwerp aan het Noordhollands Kanaal gesitueerd zijn. Deze buffer zal minder overlast veroorzaken voor de omwonenden van het Tramplein dan in de oude situatie. Het huidige stationsgebouw is aangewezen als beeldbepalend object. In overleg met de Vereniging Historisch Purmerend is het nieuwe ontwerp tot stand gekomen. Dit ontwerp heeft hun goedkeuring.

Fietsenstalling

Tevens wordt ruimte gecreëerd voor een overdekte fietsenstalling. Hier kunnen zestig fietsen in staan. Tegen deze fietsenstalling aan wordt een klein gebouwtje voor een toilet gebouwd. Elders in en rond het plangebied worden nog 130 niet-overdekte fietsparkeerplaatsen gerealiseerd.

Herinrichting openbare ruimte

De openbare ruimte zal heringericht worden. De Jaagweg wordt verlegd en wordt een 30 km/uur-gebied. Het aantal betaald parkeerplaatsen neemt af. De vergunninghouders die nu aan het Tramplein zijn gevestigd kunnen na herinrichting gebruik maken van parkeergarage Claxonate.

Daarnaast wordt de mogelijkheid onderzocht om een aantal 'uitstapplaatsen' te creëeren in en rond het plangebied. Dit ten behoeve van personen die afgezet moeten worden voor het busstation of het nieuw op te richten medisch centrum. Dit medisch centrum zal naar alle waarschijnlijkheid op de hoek van het Tramplein worden gevestigd. Deze parkeervoorzieningen kunnen niet rechtstreeks op het Tramplein zelf worden ingepast aangezien dit de verkeersveiligheid niet ten goede zal komen. Door geparkeerde voertuigen zal het zicht op de rijweg en op de verkeersstromen verminderen. In het ontwerp is dit voorkomen en wordt het plein zo ruim en open mogelijk gehouden.

Een zestal parkeerplaatsen die naast het bestaande benzinestation zijn gelegen, wordt in de toekomstige situatie teruggeplaatst.